Duurdere boodschappen zorgen voor hogere omzet supermarkten

Duurdere boodschappen zorgen voor hogere omzet supermarkten

Gemiddeld steeg de opbrengst van de verkoop met 8,1 procent. En dat terwijl er 1,4 procent minder producten werden verkocht ten opzichte van een jaar eerder. Winkels die voedings- en genotmiddelen verkopen, draaiden in juni 10,8 procent meer omzet. Ze verkochten 1,7 procent minder producten. Supermarkten vallen hier ook onder. Die zagen de omzet zelfs met 12 procent stijgen. Non-foodwinkels, zoals kledingwinkels, meubelwinkels en doe-het-zelf-zaken, zagen de omzet met 7,1 procent groeien. Ook daar werden niet zoveel producten verkocht als een jaar eerder.
Online ging er ook meer geld naar aankopen. Zo steeg de omzet van kleding en modeartikelen met 6,3 procent ten opzichte van vorig jaar. Alleen de omzet voor elektronica daalde iets. Het ging om een afname van 1,1 procent.